Info voor oudersHet eerste gesprek doe ik altijd met de ouder(s). In dit intakegesprek wil ik graag horen waar het kind en/of de ouders tegen aan lopen, wat hun klacht is, hoe de ontwikkeling is geweest, enz. Maar ik ben ook juist heel nieuwsgierig naar alles wat al wél goed gaat.
Na het intakegesprek maak ik afspraken met het kind. Na ongeveer elke 5e afspraak hebben we weer samen een gesprek. Dan bespreken we het verloop van de begeleiding en de verandering die jullie bij je kind zien. Ook dingen waar jullie thuis tegen aan lopen, manieren om je kind thuis verder te helpen en mogelijke zaken die de klacht in stand houden of verergeren komen dan zo nodig aan de orde. Een ouder kent zijn kind beter dan wie ook en ouders zijn onmisbaar in het proces van verandering dat een kind doormaakt!
|
Contact met school
Ik vind het meestal handig en prettig om contact te hebben met de school van een kind. Vaak speelt de klacht van een kind niet alleen thuis, maar ook op school. Als een kind bijvoorbeeld faalangst heeft, gepest wordt, of druk gedrag vertoont in de klas is het handig als ik met de leerkracht of de intern begeleider overleg. Een leerkracht wil soms graag tips hebben hoe hij of zij het beste met een kind kan omgaan. Ook dan is het goed om telefonisch contact te hebben of om een keer langs te gaan op school. Mijn uitgangspunt hierbij is dat ik alles in het belang van het kind doe, het kind staat ook in het contact met school centraal.
Ik neem pas contact op met de school na overleg met en toestemming van de ouders. Ook als je daar als ouder eerder toestemming voor hebt gegeven, zal ik altijd van te voren even met je/jullie overleggen voordat ik contact opneem met de school.
Ik neem pas contact op met de school na overleg met en toestemming van de ouders. Ook als je daar als ouder eerder toestemming voor hebt gegeven, zal ik altijd van te voren even met je/jullie overleggen voordat ik contact opneem met de school.